مقالات آموزشی

استراتژی (نقشه) محتوا از شروع تا پایان | Content Strategy

استراتژی (نقشه) محتوا چیست؟

در مقالات قبل راجع به چگونگی تولید محتوای با کیفیت صحبت کردیم. اما باید خاطر نشان کنیم که قبل از شروع به تولید محتوا شما به یک استراتژی برای این کار نیاز دارید.استراتژی به معنی عملیات برنامه ریزی شده ایست که با توجه به اهداف شما پیاده سازی می شود.همانطور که همه می دانیم رقابت در صنایع مختلف بسیار تنگاتنگ است و اگر بخواهید در این رقابت پیروز باشید باید کمی از بقیه جلو بزنید. اولین قدم برای این کار داشتن یک برنامه محکم و هوشمند برای بازاریابی محتواست.در این مقاله شما از شروع تا پایان استراتژی (نقشه) محتوا را خواهید آموخت.

استراتژی تولید محتوا یعنی مدیریت محتوایی که در تمام رسانه ها منتشر می کنید. محتوا می تواند از نوع متن، تصویر، ویدئو و یا پادکست باشد.

همگی می دانیم که تهیه محتوا چقدر برای رشد کسب و کار شما مهم است ، اما این هدف باید یک برنامه ریزی منظم داشته باشد.و برای این برنامه ریزی ابتدا باید چند سوال اساسی مطرح شود. لطفا سوال ها را در دفترچه یادداشت خود بنویسید. به جواب هایتان فکر کنید و آن ها را روی کاغذ بیاورید. به این ترتیب هدف سازی و برنامه ریزی به راحتی صورت خواهد پذیرفت.

پرسش هایی برای رسیدن به استراتژی (نقشه) محتوا

۱-چه کسی مطالب شما را می بیند؟

با توجه به این موضوع که مخاطبین شما چه کسانی هستند بسیار راحت تر می توانید نوع محتوا و رسانه ای که قرار است محتوا را در آن منتشر کنید انتخاب کنید. شاید با توجه به گروه های متفاوتی که از مخاطبین دارید نیاز باشد محتوای متنوعی در شبکه های متنوعی تولید کنید.

۲- چه مشکلی را برای مخاطب خود رفع می کنید؟

پاسخ دادن به این سوال دقیقا می تواند روند تولید محتوای شما را مشخص کند. توجه داشته باشید که امروزه تبلیغات چطور با سیاست های خاص خود برای افراد نیازهای جدید تولید می کنند! و بعد این نیاز را با محصولات تولید شده تامیین می کنند. تفاوتی ندارد که کسب و کار شما قصد دارد یک نیاز جدید ایجاد کند. یا اینکه نیازهای قبلی را برآروده کند. شما باید با دقت تمام این مشکلات را شناسایی کرده و لیستی از آن ها تهیه کنید.

۳-چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

شما در دنیای رقابت هستید، پس باید حداقل یک یا دو مورد در خصوص کسب و کار خود پیدا کنید که باعث برتری شما نسبت به دیگران شده و شما را خاص و منحصر به فرد می کند.

۴- چه نوع محتوایی تولید خواهید کرد؟

باید از ابتدا تصمیم بگیرید که محتوای شما قرار است از چه نوعی باشد؟ متن، تصویر، ویدئو، پادکست؟ ترکیبی از این ها؟

این انتخاب را باید با توجه به بودجه از همان ابتدای کار مشخص کنید.

۵- محتوا را از چه کانالی منتشر کنید؟

درست مثل مورد قبل که باید انتخاب می کردید چه نوع محتوایی تولید شود. اکنون باید تصمیم بگیرید این محتوا از چه کانالی منتشر شود. این کانال می تواند مختص خودتان باشد و محتوا روی وب سایت شخصی شما منتشر شود. می تواند در انواع شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا توئیتر تولید شود.

۶- چگونه تولید و نشر محتوا را مدیریت خواهید کرد؟

شما باید بدانید که چه کسی،چه محتوای را چه زمانی و کجا محتوا را منتشر می کند. استراتژی(نقشه) محتوا می تواند بسیار نگران کننده باشد. با این کار شما یک برنامه ریزی دارید، دست پاچه نخوهاید شد و خیالتان آسوده خواهد بود.

شما باید یک تقویم تولید محتوا داشته باشید. سر تیتر محتوا و تاریخ نشر آن ها را مشخص کرده باشید و بدانید که این روند تولید محتوا قرار است شما را در چه جایگاهی قرار دهد. در واقع شما مسیری را که مخاطب قرار است از آن عبور کند مشخص می کنید. هر محتوا می تواند مخاطب را در نقطه ی مشخص شده قرار دهد. به این صورت کسب و کار خود را همانگونه که برنامه ریزی کرده اید پیش خواهید برد.

قسمت سخت ماجرا دقیقا همین جاست. شما چطور می توانید این مسیر را مشخص کنید و برای این کار به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

قطعا برای هدف گذاری و برنامه ریزی در خصوص هر موضوعی، انسان به یک سری اطلاعات اولیه نیاز دارد. در خصوص استراتژی(نقشه) محتوا این اطلاعات شامل موارد زیر می شوند.

  • هدف خود را مشخص کنید

شما چرا می خواهید استراتژی تولید محتوا داشته باشید؟ اصلا چرا می خواهید محتوا تولید کنید؟ از همان اول به صورت دقیق و شفاف هدف خود را مشخص کنید مثلا فروش فلان محصول، ارائه فلان خدمات یا معرفی فلان طرح.

وقتی از همان ابتدای کار هدفتان مشخص باشد، در ادامه برنامه ریزی راحت تری خواهید داشت.

  • شناخت شخصیت مخاطب

باید حسابی تحقیق کنید و پارامترهایی در مورد شخصیت مخاطبین خود پیدا کنید. به این ترتیب می توانید محتوایی که متناسب با آن هاست تولید کنید. این پارامترها می تواند شامل جنسیت، سن، قدرت خرید، شغل و هزاران پارامتر دیگر باشد.

شاید قصد دارید گروه مخاطبین خود را تغییر دهید مثلا تا دیروز با افراد مسن و ثروتمند طرف بودید اما حالا تصمیم دارید با جوان ای بین ۲۰ تا ۳۰ سال رو به رو شوید.

نحقیق در مورد پرسونای مخاطب اطلاعات دقیقی در مورد نوع و نحوه تولید محتوا در اختیار شما قرار خواهد داد.

  • محتوای خود را ارزیابی کنید

هر چند وقت یکبار محتوا را مورد بررس قرار دهید و میزان استقبال مخاب ها را بسنجید. آیا محتوایی که تولید کرده اید، همانطور که توقع داشتید شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان قرار داده است؟

به این ترتیب می توانید اهداف جدید و برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

  • سیستم مدیریت تولید محتوا را انتخاب کنید

سیستم مدیریت محتوا یا CMS مدیریت تولید، انتشار و ارزیابی محتوا را انجام می دهد. نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که می توانید با کمک گرفتن از آن ها مدیریت محتوا را راحت تر انجام دهید. در مقاله های آتی بیشتر در رابطه با CMS ها توضیح خواهیم داد.

  • بارش فکری

یک گوشه بنشید، کاغذی بردارید و تیترهای مختلفی که برای تولید محتوا به ذهنتان می رسد را بنویسید. این کار می تواند برای انتخاب موضوع محتوا کمک بزرگی برایتان باشد.

  • نوع موحتوا را مشخص کنید

در اینجا لیستی از برترین انواع قالب های محتوایی  که بازاریاب ها از ان ها استفاده می کنند برای شما نوشته ایم که شامل:

پست های وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، مطالعات موردی، تمپلیت ها، اینفوگرافیک ها، فیلم ها، پادکست ها، شبکه های اجتماعی می باشد.

شما باید نوع محتوا را با توجه به نوع کسب و کارتان و پرسونای مخاطبتان انتخاب کنید.

  • مطالب خود را منتشر و مدیریت کنید

همانطور که قبلا نیز به اشاره کردیم شما باید تولید محتوا را سازمان دهی کنید. باید یک تقویم داشته باشید و سر تیتر محتوایی که قرار است در وب سایتتان منتشر شود مشخص شده باشد. باید تقویم دیگری برای مشخص کردن محتوایی که قرار است در شبکه های اجتماعی منتشر شود، وجود داشته باشد. با استفاده از این تقویم ها شما مطمئن خواهید بود که در مسیر درست و تعیین شده قرار دارید.

با توجه به مناسبت ها و تاریخ های خاص می توانید موضوع محتوا را مشخص کنید. حتی تخفیف ها و شرایط ویژه فروش را می توانید در تقویم تولید محتوا لحاظ کنید تا یک برنامه ریزی کامل و دقیق برای یک سال پیش رو داشته باشید.

در نهایت باید این موضوع را به خاطر بسپارید که برنامه ریزی برای تولید محتوا یا همان استراتژی(نقشه) محتوا، فعالیتی بسیار دقیق، تخصصی و تاثیر گذار می باشد. تیم هاست گذر استراتژی تولید محتوا را از صفر تا صد با در نظر گرفتن تمام جزئیات برای شما انجام خواهد داد. با ما در تماس باشید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.